Den här texten är en del av flera texter på samma tema. Här kan du läsa mer om vad bibeln säger om förnyelse: del 1 – del 2

Jesus erbjuder oss den största förnyelsen av alla. Han ger oss inte bara en liten uppdatering, utan ett helt nytt liv. Bibeln säger att den som är i Kristus är en ny skapelse – det gamla är borta och något nytt har kommit (2 Kor 5:17).

Andlig vila - en gåva från Gud

Det finns ännu en andlig förnyelse som bibeln talar om, nämligen den som handlar om andlig vila (Hebreerbrevet 4:1-11).

Släpp pressen - frälsningen handlar inte om dina prestationer

Frälsningen i Jesus erbjuder vila. Den erbjuder vila därför att den innebär att du inte längre behöver hoppas på dig själv och dina egna prestationer. 

Hos Jesus blir du inte räddad genom ett meritvärde som du själv måste prestera fram. Du blir räddad av Jesus och av hans prestationer och meriter.

Vi hamnar så lätt i att tänka att vi måste prestera för att Gud ska bli nöjd med oss. Det är en tung börda att bära runt på för ingen av oss kan någonsin leva upp till Guds standard. Ingen av oss kan prestera tillräckligt bra inför Gud oavsett hur mycket vi än anstränger oss. När vi försöker prestera fram vår egen frälsning leder det till trötthet och till att vi blir sura och bittra på Gud.

Jesus delar med sig av sitt meritvärde med dig

Bibelns glada budskap är att det inte hänger på dig - det hänger på Jesus! 

Jesu prestationer har det som krävs och han ger bort sitt meritvärde till alla som vill ta emot det. Jesus låter dig räkna hans andliga och moraliska CV som ditt eget. Du får gömma dig i Jesus och räkna hans meriter som dina (Efesierbrevet 2:8-10).

En gåva av nåd

Och bäst av allt- det är gratis! Du behöver inte betala för det eller att slava och fjäska för att få det. Jesus ger det som en gåva-  allt du behöver göra är att öppna dina händer och ta emot. Längtar du efter vilan i tron? Släpp taget om dina egna försök att vara bra nog inför Gud och låt Gud själv bära dig: “Se, Gud är min hjälpare, Herren uppehåller min själ”. (Psaltaren 54:6)

Förnyelsen finns hos Gud

När vi syndar, kan vi få ta emot förlåtelse (1 Johannesbrevet 1:9).

När vi förlorat glädjen kan vi be Gud att förnya den (Psaltaren 51:12).

Längtar du efter förnyelse? Ta tid i bön inför din Far i himlen! Den som tillbringar tid inför Guds ansikte kommer att förnyas! När Jesus vandrade på jorden drog han sig ofta undan för att ta egen tid med Gud (Markusevangeliet 1:35, Lukasevangeliet 5:15-16; 6:12-13). Att vara i Faderns närhet och ta tid för att samtala med Honom i bön var ett sätt för Jesus att samla kraft och bli redo för att fortsätta sitt uppdrag.

Tröst till dig som känner dig andligt utmattad:

Profeten Jesaja förmedlar ett underbart löfte från Gud: “Men de som hoppas på HERREN får ny kraft, de lyfter med vingar som örnar. De springer utan att mattas, de vandrar utan att bli trötta.“ (Jesaja 40:31). 

När vi känner oss andligt utmattade (och gärna innan det går så långt för den delen också!) får vi söka Guds ansikte och be om ny kraft.

Det är inte du och jag som ska förnya oss själva och det är inte heller du och jag som ska vara starka nog för att orka följa Jesus och leva för Honom. Gud har gett oss en hjälpare- Den Helige Ande. Den Helige Ande är den som förvandlar, förnyar och ger oss kraft att följa Jesus. Du behöver inte gå runt och försöka pumpa upp dig själv i din tro, du behöver inte “fake it til' you make it”-  du får komma till Jesus och säga: “Herre, hjälp mig!”.

En personlig inbjudan från Jesus till dig

Till slut - denna underbara inbjudan från Jesus själv gäller också dig: Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så ska jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då ska ni finna ro för era själar (Matteusevangliet 11:28-29).

Bön on the go:

Jesus, jag är trött. Hjälp mig vila i dig och fyll mig med din frid. Tack för att din rättfärdighet är min. Amen.

Längre bön för stilla stunder:

Jesus, du känner mig bättre än jag känner mig själv. Du vet vilka bördor jag bär på, både de jag berättar för andra och de jag gömmer djupt inom mig. Tack för att du inte vänder dig bort från mig, utan tvärtom kallar mig att komma till dig. Tack för ditt kors, där du tog min synd på dig. Tack för ditt blod som renar mig och gör mig fri. Jesus lär mig att gå med dig i vardagen. Hjälp mig att lyssna till din röst och omsätta det jag vet om dig i praktisk handling. Hjälp mig att aldrig glömma att du har gett allt för mig, och att jag alltid får komma till dig. Helige Ande, påminn mig varje dag om att det är Jesus som är mitt hopp och min styrka.Amen.