Den här texten är en del av flera texter på samma tema. Här kan du läsa mer om vad bibeln säger om förnyelse: del 1 – del 3

Bibeln pratar om förnyelse. Men inte bara som en ny frisyr eller en uppdatering på mobilen, utan en förnyelse som går på djupet och förändrar oss inifrån.

Som kristna är vi kallade till förnyelse av vårt sinne 

En ny identitet i Jesus

Som kristna har vi fått en ny identitet i Jesus. Vår identitet i Jesus är helt fantastisk - vi är ett konungsligt prästerskap och ett heligt folk (1 Petrusbrevet 2:9). Som kristen är du kallad till att leva ut din nya identitet. Du är kallad att leva som den du är; du är kallad till att vara helig.

Kallade till att leva annorlunda - inte konstigt, men Kristuslikt

Det innebär i sin tur att du och jag är kallade till att leva annorlunda. Inte till att leva annorlunda hur som helst - till exempel ha strumpor på händerna, tröja som byxor och bara vara allmänt weird. Vi är kallade till att leva annorlunda på så sätt att vi har fokus på att följa Jesus och bli mer lika honom.

Fokus på att följa Jesus

Som kristen är jag kort och gott kallad till att ha en annorlunda inriktning på mitt liv: “Och anpassa er inte efter denna världen, utan låt er förvandlas genom förnyelsen av ert sinne så att ni kan pröva vad som är Guds vilja: det som är gott, och som behagar honom, och som är fullkomligt (Romarbrevet 12:2).  

Som kristen ska inte mitt fokus vara det som alla andra fokuserar på - till exempel saker som framgång, pengar, popularitet och njutning. Mitt fokus som kristen är att följa Jesus och göra som han gör. (Efesierbrevet 4:17-24, Johannesevangeliet 15:19).

Det är inte så komplicerat- så här förnyas ditt sinne:

• Läs Bibeln! Ta tid för att läsa bibeln. Reflektera över det du läser i bibeln. Be över det du läser och lär dig bibelord utantill. (Johannesevangliet 17:17). 
  • Tänk på Jesus! Gör det till en rutin att (varje dag) ta tid för att tänka på Jesus och hans rike (Kolosserbrevet 3:1-2). 
  • Träffa andra kristna regelbundet (Fira gudstjänst, ungdomsgrupp, kristen skolgrupp etc).

Bön on the go

Jesus, tack för den nya identitet jag har i dig. Tack för att jag får tillhöra ditt folk. Hjälp mig leva som den jag verkligen är i dig. Amen.

Längre bön för stilla stunder

Herre, tack för att du gett mig en ny identitet som ditt barn och en del av ditt heliga folk. Tack för att jag inte längre behöver jaga efter världens bekräftelse, utan får vila i den jag är i dig; ett konungsligt prästerskap och en del av ditt heliga folk. Hjälp mig att inte formas av världens värderingar, utan av ditt rike. Låt mig leva heligt och visa din kärlek, även när det går emot strömmen. Låt mitt liv spegla din kärlek och ära ditt namn, så att andra också får längta efter dig. Amen.