Påminn dig om Guds enorma godhet till dig
Jag är så otroligt tacksam till Gud för att han inte har gett upp på mig. Varenda gång han talar till mig, eller när han i nåd, barmhärtighet och tålamod hjälper mig när jag har gjort bort mig, påminner det mig att han inte har gett upp på mig, att han trofast håller fast och fortsätter leda mig till sig. Det finns ingen anledning till skam när han påminner oss att vi missat eller gjort bort oss, det är bara en källa till tacksamhet! Han bryr sig fortfarande och vill fortfarande leda oss hem!
Ökenperioden är till för tillväxt
Du kanske är i en ökenperiod. Grattis, vad fantastiskt! Jag menar det. Ökenperioder är fruktansvärda och kan kännas evigt tunga, men målet är hela tiden tillväxt. Gud vill bara ditt bästa och målet är att du ska få djupare rötter i honom och en djupare relation med honom, att du ska växa dig starkare i honom, uthålligare, långsiktigare i honom, att du ska få bli av med onödiga bördor, sår och rädslor i ditt liv. Ett träd behöver både vinter och sommar för att växa sig starkt, det funkar inte bara med sommar, då går trädet av när det blåser, det behöver vintern för att bli starkt. Om du undrar vad Gud håller på med just nu i ditt liv, eller i din ökenperiod, fråga honom! Och träna på att titta vart vinden blåser i ditt inre.
Vattna dina rötter med bibel och bön
Växter överlag behöver djupa rötter, utan djupa rötter når inte växterna ner till vattnet som finns längre ner. Vi behöver djupa rötter när livets kriser verkligen slår till för att nå det levande vatten vi behöver, precis som gräs behöver djupa rötter för att överleva sommarens stekande sol och minskad mängd regn. Växter som når vattnet bär sin frukt i rätt tid och vissnar inte (Psalm 1). Dessa rötter växer längre ner i torrperioder, se till att vattna dem regelbundet med bön & bibel.
Be om att få ta nästa steg
En av de modigaste och mest spännande bönerna vi kan be är: “Herre, jag vill ta nästa steg”! Vi vill gärna bestämma vad nästa steg ska vara men vi vet inte vilket steg som är bäst för oss - men Gud vet! När vi låter honom bestämma var vi ska växa, vad vi behöver ta itu med, vilket steg som är dags att ta, då kan vi lita på, och veta, att det är alldeles det rätta steget och precis det vi behöver. Gud kommer alltid svara ja på den bönen!